بازارهای نوظهور فرصتهای چشمگیری را برای شرکتهای کوچک و متوسط ​​اروپایی (SME) ایجاد کرده اند. زمینه های بازار بسیار متفاوت در مقایسه با بازارهای سنتی و منابع از دست رفته موانع اساسی برای خدمت به موفقیت در آن بازارها دارند. مشارکت همکاری با SME های محلی می تواند به غلبه بر موانع کمک کند. دانش در مورد چگونگی توسعه و پیشرفت SME در روابط بسیار پایدار در زمینه های بسیار متفاوت ، ناچیز است. این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر ثبات مشارکتهای غیررسمی تر مشارکت SME های اروپای مرکزی با SMEs واقع در چین می پردازد. یک تحلیل کیفی از چهار مورد ، تأکید بر تکمیل منابع شریک زندگی ، همکاری خوب براساس اعتماد و تعهد متقابل ، ایجاد حس مشترک و در نظر گرفتن متعادل منافع شریک را تأیید می کند. یادگیری و سازگاری متقابل در گام های تکراری برای تقویت احساس مشترک و دیدن تفاوت در تفسیر و رفتار ناشی از عدم تمایز متن به عنوان فرصت ها به جای تهدیدات ، به نظر می رسد که عوامل خاص SME برای ایجاد روابط مشترک غیر رسمی پایدار است.