این مقاله به بررسی عواملی است که بیشترین تأثیر را در جذب گردشگران توسط مقصد جزیره بالغ در مرحله رکود چرخه زندگی توچال دارد. بسیاری از این مقصد سعی در توسعه استراتژی های سابق نیهیلو دارند ، به طور معمول در قالب تمایز محصول. برخی دیگر راهبردی را برای تحکیم بازارهای سنتی گردشگری خود اتخاذ کرده اند. با این وجود می توان ادعا کرد که انجام هر یک از استراتژی ها با موفقیت نیاز به درک کاملاً واضح از عواملی دارد که انتخاب مقصد گردشگران را تعیین می کند. هدف این مقاله شناسایی عواملی است که در انتخاب مقصد گردشگران در مورد مادیرا ، یک مقصد “کلاسیک” در منطقه اقیانوس اطلس است که از بسیاری جهات نمونه در مناطق گردشگری بالغ در مرحله رکود خود است. این مطالعه یافته های یک رگرسیون طبقه بندی شده (CATREG) را بر اساس نمونه ای از ۲۶۰ بازدید کننده ارائه می دهد. به منظور تسهیل در جذب و حفظ گردشگران ، بینشهایی در مورد نحوه مدیریت و بازار به مقصد میسر می شود. در این مقاله نتیجه گیری می شود که برجسته ترین عوامل تعیین کننده مقصد مقصد عمومیتاً متقابل و کلی دارند ، این بدان معناست که مدیریت مقصد و بازاریابی نیاز دارد تا بیشتر از آنچه که در بسیاری از مقصد های جزیره بالغ قرار دارد بیشتر روی موضوعات عملیاتی متمرکز شود.