در این مقاله ، ما سعی در ادغام تحقیقات در مورد پردازش اطلاعات مصرف کننده و فرایند انتخاب مصرف کننده با هدف ارائه یک چارچوب کلی برای مدل سازی رفتار مصرف کننده در صنایع رقابتی انحصاری داریم. به دنبال یک الگوی استدلال استقرا ، ما مجموعه ای از گزاره های رفتار مصرف کننده را قرار می دهیم که مطابق با نتایج مشاهده شده از آزمایشات جلوه های متن و ادبیات تصمیم گیری مرحله ای است. ما پیشنهاد می کنیم در مواجهه با بسیاری از مارک های رقیب در یک فضای رقابتی انحصاری ، گفته می شود که مصرف کنندگان می توانند مجموعه های ملاحظاتی را بر اساس قوانین غیر جبران کننده بسازند و متعاقباً در میان یک ملاحظه بر اساس قوانین جبرانی ، از بین مارک های رقیب انتخاب کنند. ما پنج ویژگی بازار محصول را که مصرف کنندگان به عنوان اکتشاف از آنها استفاده می کنند ، شناسایی می کنند تا ضمن به حداقل رساندن هزینه های دستیابی و پردازش اطلاعات در مورد مارک های رقیب ، از انتخاب بهینه برند استفاده کنند. ما پیشنهاد می کنیم که مصرف کنندگان از اطلاعات مبتنی بر حافظه و محرک استفاده کنند تا برداشت های منحصر به فرد خود را از این خصوصیات بازار محصول تکامل دهند. به عنوان یک پیگیری رویکرد استقرایی ما ، ما نشان می دهیم که اثرات زمینه مستند تجربی با گزاره های رفتاری ما سازگار است. سرانجام ، ما از گزاره ها برای توضیح چندین مورد کلاسیک از رفتار مصرف کننده مشاهده شده در صنایع آبجو ، بستنی و خودرو استفاده می کنیم.