نوآوری مدل کسب و کار هدف از ایجاد ارزش های جدید تجاری در اکولوژی های بازار غیرقابل استفاده است. این پژوهش در پاسخ به سؤالاتی درباره چگونگی زمینه های شغلی می تواند شکل ببخشد و فوریت های نوآوری در مدل کسب و کار را به دست آورد ، پنج کلاس از پیش زمینه های متنی ، یعنی شبکه های زیست محیطی تجاری ، جهت گیری رفتاری بازیگران کسب و کار ، تسلط بر فن آوری ، قوانین و حاکمیت را مورد بررسی قرار می دهد. ، و پیچیدگی تجارت. این تحقیق همچنین نشان می دهد که تنظیمات این پیشین های متنی واسطه ای بین دو نتیجه عملکرد مدل کسب و کار: چابکی تطبیقی ​​و قابلیت منابع. این تحقیق پیشینیان که واسطه نتایج در زمینه های پیچیده چندکاره ای پیچیده است ، و روابط آنها را با استفاده از روش های مقایسه کیفی مجموعه ای فازی (fsQCA) تجزیه و تحلیل می کند. با استفاده از داده های حاصل از بررسی تجربی ۴۲ نوآوری مبتنی بر نوآوری ، این تأیید تحقیق با پیامدهای مربوط به مدیریت نوآوری مدل کسب و کار نتیجه گیری می کند. نتایج تحقیق هفت پیکربندی پیشین را که به صورت چندرسانه ای به نتیجه رسیده اند ، شناسایی می کند. همانطور که از تجزیه و تحلیل کشف نشده است ، تسلط بر فن آوری و پیچیدگی کسب و کار برجسته ترین ، پیشین های ضروری است. این تحقیق با توصیف شرایط تنظیم کننده برای دستیابی مؤثر به نوآوری در مدل کسب و کار ، به ادبیات استراتژی تجارت و همچنین مدیریت نوآوری کمک می کند.