موضوعات درون زا در تحقیقات تجربی مورد توجه روز افزون دانشگاهی قرار گرفته است. مقابله با مشکلات درون زا به طور مؤثر و استفاده از تکنیک های مناسب ارزیابی ، معیارهای مهم کیفیت در روند انتشار بسیاری از ژورنال های دانشگاهی هستند. در این مقاله ، ما در مورد استفاده از متغیرهای ابزاری (IV) در تحقیقات تجاری و بازاریابی ، با تمرکز ویژه بر اجرای آن در STATA بحث می کنیم. ما چندین تست قبل و بعد از ارزیابی را مورد بحث قرار می دهیم که محققان می توانند از آنها برای اجرای نسخه های مختلف IV در STATA استفاده کنند ، از جمله رگرسیون حداقل مربعات دو مرحله ، تخمین حداکثر احتمال اطلاعات محدود و روش تعمیم لحظه ها.