ابتکار عمل Zter Litter (ZLI) از آوردن بسترهای خود تولید شده در کوه ، تلاش جدیدی برای کاهش تولید زباله های گردشگری در مسیرهای کوهنوردی در چین است. تئوری گسترده رفتار برنامه ریزی شده (TPB) برای تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر در رفتار رفتاری با مسئولیت محیطی گردشگران برای شرکت در ZLI ، از جمله سه متغیر تبیین اضافی هنجارهای شخصی (الزام اخلاقی به انجام ZLI) ، رفتار گذشته و انگیزه استفاده شد. اقدامات ، و همچنین سه متغیر کنترل جنس ، سن و سطح تحصیلات. در پارک ملی Huangshan تعداد ۳۷۲ پرسشنامه معتبر از گردشگران جمع آوری شد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد: (۱) مدل TPB توسعه یافته قدرت پیش بینی قوی تر از مدل TPB اصلی دارد. (۲) قصد گردشگران برای شرکت در ZLI به طور معنادار و مثبت تحت تأثیر نگرش آنها به رفتار (نظرات مثبت یا منفی) ، هنجارهای ذهنی (فشارهای اجتماعی ادراک شده از مراجع) ، کنترل رفتاری درک شده (سهولت یا دشواری درک شده) ، گذشته بوده است. رفتار و قویترین پیش بینی کننده هنجارهای شخصی؛ (۳) اقدامات تشویقی عمدتا به مشوق های اقتصادی (به عنوان مثال ، پایین آمدن قیمت بلیط) و مشوق های غیر اقتصادی (به عنوان مثال ، هدیه و عنوان افتخاری) اشاره شده است که هیچ تاثیری در قصد گردشگران نداشته و ممکن است “شلوغی” وجود داشته باشد. تأثیر بر انگیزه های ذاتی برای اقدام جمعی در فضای عمومی. (۴) جنسیت تأثیر معنی داری در قصد گردشگران داشت که نشان داد زنان از مشارکت نرها مشارکت قوی تری دارند. سن تأثیر معنادار و مثبتی بر قصد گردشگران داشت که نشان می دهد گردشگران مسن نسبت به گردشگران جوان تمایل بیشتری به شرکت در ZLI دارند. با این حال ، سطح آموزشی تأثیر معنی داری و منفی بر قصد گردشگران داشته است. سرانجام ، این مطالعه پیشنهادی عملی برای تقویت مدیریت بسترهای گردشگری و دستیابی به توسعه پایدار در مناطق گردشگری کوهستانی ارائه کرده است.