رشته بازاریابی دیجیتال با تکه تکه شدن رو به رشد است. تکثیر زیر دریاهای مختلف تحقیق مانع انباشت دانش می شود. به نظر می رسد این قطعه به طور پیچیده با پیچیدگی ذاتی اینترنت مرتبط است ، که خود ناشی از ۵۰ سال تحول است. بنابراین ، هدف ما تهیه یک چارچوب یکپارچه برای تحقیقات در بازاریابی دیجیتال ناشی از تحلیل تاریخی اینترنت است. ما با استفاده از تئوری عمل و نظریه نهادی ، نوع جدیدی از کار نهادی را ترسیم می کنیم: کار کردن در اثر کار. ما این چارچوب را برای تحلیل منابع ثانویه تاریخی به کار می بریم. ما چهار کارخانه فرهنگی در اینترنت (سیستم های مشارکتی ، سیستم های بازار سنتی ، سیستم های ایجاد و سیستم های پیش فرض بازار) پیدا می کنیم و پویایی کار چاپ را که منجر به ایجاد آنها می شود ، توصیف می کنیم و نشان می دهد که چگونه سیستم های جدید با اختصاص و جذب فرهنگ های موجود ایجاد می شوند. رپرتوارها ما با ارائه یک چارچوب فرهنگی و نظریه ای که توضیح می دهد پویایی های ایجاد چهار اثر فرهنگی ، به ادبیات بازاریابی دیجیتال کمک می کنیم. علاوه بر این ، ما سه مسیر تکامل بالقوه چشم انداز دیجیتال را تشریح می کنیم. چارچوب ما ممکن است مدیران را در درک استراتژی دیجیتالی خود و حرکت در سیستمهای مختلف اینترنتی یاری کند.