مصرف کنندگان هر روز تصمیمات بی شماری در مورد محصول می گیرند. این فرایند تصمیم گیری بستگی به سبک پردازش اطلاعات بکار رفته دارد. یک عامل مهم در اینجا پیچیدگی ساختارهای شناختی مصرف کننده است (یعنی پیچیدگی ساختارهای مورد استفاده برای سازماندهی اطلاعات). اگرچه این سازه ، پیچیدگی شناختی ، نوید زیادی برای رفتار مصرف کننده دارد ، اما هنوز هم باید به سؤالات متعددی پاسخ داده شود که توسط پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله اول ، نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که Repertory Grid ، که در زمینه تعامل اجتماعی توسعه یافته است ، ابزاری مطمئن برای سنجش پیچیدگی شناختی در حوزه رفتار مصرف کننده است. دوم ، نتایج بیشتر حاکی از وجود یک جزء قابل تعمیم و همچنین یک زمینه خاص از پیچیدگی های شناختی است. مؤلفه قابل تعمیم پیچیدگی شناختی نشان می دهد که این ساختارهای دانش در سراسر دسته بندی محصولات مرتبط قابل انتقال هستند. به همین ترتیب ، پیچیدگی شناختی به احتمال زیاد بر پردازش اطلاعات مربوط به محصول و پیام های تبلیغاتی توسط مشتری تأثیر می گذارد.