این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سیستم‌های مغزی-رفتاری گری ویلسون و ویژگی های شخصیتی با تصویرسازی ذهنی هیجانات، در گروهی از دانش آموزان دختر، اجرا شد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی وجامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان سال سوم وچهارم متوسطه شهرستان اسلامشهردرسال تحصیلی ۹۴-۹۵ بودند. حجم نمونه ۲۰۰ دانش آموز بود که ازرشته‌های مختلف به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه ۶۰ سوالی نئو، فرم ۲۸ سوالی گری-ویلسون و پرسشنامه محقق ساخته تصویرسازی ذهنی هیجانات بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق روش تحلیل تمایزات، انجام شد.