برخلاف کار قابل توجهی که در مورد درک ساکنین نسبت به توسعه گردشگری وجود دارد ، در مورد واکنشهای عاطفی ساکنان نسبتاً کمی شناخته شده است. با استفاده از تئوری ارزیابی شناختی ، این مطالعه با هدف شناسایی علل و پیامدهای احساسات ساکنین نسبت به تحولات هنرهای نمایشی گردشگری (TPA) در جوامع شهری و روستایی انجام شده است. بر اساس روش نمونه گیری سهمیه ، نظرسنجی از ۴۳۸ و ۴۳۵ نفر از ساکنان در دو مقصد معمولی شهری (Hangzhou) و روستایی (Yangshuo) TPA در چین انجام شد. نتایج نشان داد که ساکنان روستایی شدت بیشتری از احساسات مثبت را گزارش کرده و از توسعه TPA حمایت بیشتری می کنند. احساسات مثبت (به عنوان مثال، شاد، دوست داشتنی و سپاسگزار) برای ساکنان شهری و روستایی توسط مطلوبیت نتیجه، انصاف، و پتانسیل مقابله در حالی که احساسات منفی متفاوت تولید شد استخراج شد. احساسات پیچیده ، به جای احساسات خاص ، به نیت رفتاری مرتبط با توسعه TPA مربوط بودند. یافته ها نشان می دهد استراتژی های هدفمند از جمله ترویج TPA در جوامع شهری و ارائه دسترسی محلی ترجیحی برای جوامع روستایی.