سازمانها یا شرکتهایی که ترافیک بالایی بر روی وب سایتشان و یا اینترانت آنها وجود دارد، باید اطمینان حاصل کنند که سایت های آنها همیشه در دسترس می باشند و دارای کمترین زمان از کار افتادگی می باشند. برای رسیدن به این هدف، بسیاری از سازمانها به نرم افزار نظارت بر شبکه، که یک نوع نرم افزار امنیتی تجاری، برای پیگیری و مدیریت مسائل مرتبط با شبکه متکی هستند. مدیران سیستم از نرم افزار نظارت بر شبکه برای شناسایی تنگناها، نقاط کند و تهدیدات مخرب و عملکرد کلی سرور استفاده می کنند. کاربران می توانند مسائل را قبل از اینکه به مشکالت جدی تبدیل شوند بیابند یا و در زمانی که شبکه مشکلی را تجربه می کند هشدارهای لازم را ارائه دهد. این نرم افزارها همچنین برای سنجش معیارهایی از قبیل زمان پاسخ و زمان ارائه سرویس استفاده می شوند. بسیاری از گزینه های موجود در این نرم افزارها، داشبورد های فعالیتی را ارائه می دهند که آمار کلی مصرف مانند ترافیک، پهنای باند، مصرف حافظه و پهنای باند و مصرف حافظه را به تصویر می کشند.
نرم افزار نظارت بر شبکه برای سازمان های بزرگ با مکان های متعدد سرور ضروری است، به عنوان مثال یک مرور کلی از تمام آمار و داده های عملکرد شبکه را در یک مکان ارائه می دهد، اجازه می دهد مدیر سیستم به سرعت مشکلات را شناسایی و به آنها پاسخ دهد.
مهمترین ویژگی های نرم افزارهای مدیریت شبکه عبارتند از:
IP SLA: توافقنامه سطح سرویس پروتکل اینترنت (IP SLA) اطمینان می دهد که شبکه همانگونه که تضمین داده است عمل می کند.
پیش بینی روند: در این مکانیزم از داده های شبکه که در گذشته جمع آوری شده است برای پیش بینی مسائل احتمالی در آینده بهره گرفته می شود.
SNMP: پروتکل مدیریت ساده شبکه (SNMP) یک استاندارد عملیاتی مدیریت شبکه است. اکثر سیستم های نرم افزاری نظارت بر شبکه به طور کامل با SNMP سازگار هستند.
هشدارها: مدیران شبکه می توانند اعلان هایی را تنظیم نمایند تا در مواقعی که شبکه در وضعیت خاصی قرار می گیرد از طریق ایمیل، تلفن، پیام کوتاه و غیره اطلاع رسانی گردد.
فهرست: کاربران می توانند دستگاه های سخت افزاری فیزیکی و نرم افزاری خود را در سازمان خود پیگیری کنند.