در این مقاله راه هایی که کاتالوگ طراحی منازل IKEA (2019) منعکس شده و ارزش های نولیبرالیالیسم که پایه و اساس جامعه امروزی است را بررسی می کند. این تلاش است تا جنبه های ایدئولوژیکی و شناختی ارتقاء طراحی خانه را به معنای کلامی طرح که در کاتالوگ منعکس شده است ، مرتبط سازد. با انجام این کار ، این مقاله یک رویکرد شناختی پراگما را برای ردیابی سرعت و فضاهای کلامی طراحی IKEA اتخاذ می کند. این تحلیل شناختی از یک لنز عملگرا و با تکیه بر استفاده از مجریها و گزاره های واضح آنها به دست می آید (Condoravdi and Lauer’s، ۲۰۱۱؛ ​​Austin، ۱۹۶۲). این مقاله همچنین تواریخ باختین (۱۹۸۱) را با استعاره مفهومی چندمودالی (Forceville و Urios-Aparisi ، ۲۰۰۹) ترکیب می کند. جدول زمانی باختین برای بررسی ارتباط متقابل روابط زمانی و مکانی به تصویر کشیده شده در فروشگاه IKEA برای درک بهتر انواع هویت ها و ارزش های انتقال شناختی به کار می رود. تلفیق استعاره های مفهومی با chronotope به منظور تعریف پارادایم های تجربه شناختی مکانی و مادی بودن طراحی خانه IKEA در حالی است که آن را با منطق نئولیبرالیسم مرتبط می کند. یافته ها در ارتباط بین نئولیبرالیسم ، چه در نسخه های اتوپیایی و متناقض با آن ، و چه با گزینه های طراحی IKEA است.