هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی درون سازمانی بر تعهد سازمانی و اهمیت به گردش مالی، است. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و متکی به طرح پس روی دادی بوده است. جامعه آماری مدیران شرکت های فرش ماشینی کاشان بوده که با فرمول ریاضی در یک مرحله ۱۷۸ شرکت به تصادف انتخاب و سپس از هر شرکت اقلا دو پرسشنامه(توسط مدیرعامل و مدیربازگانی) تکمیل گردیده که نهایتا ۳۲۰ پرسشنامه در تحلیل یافته ها مورد استفاده قرار گرفته است. نوع الگوی تحلیل داده های، الگوی تحلیل داده های مقطعی بوده است. بر مبنای تحلیل عاملی تاییدی، مناسبت عوامل مورد ارزیابی در مدل مورد پذیرش قرار گرفته و سنجش سایر معیارهای اعتباری نشان داد که مدل برازش شده در تعیین ارتباط بین متغیرها بر اساس استفاده از معادلات ساختاری از اعتبار لازم برخوردار بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که: الف) سطح مسئولیت پذیری اجتماعی(بازاریابی برون سازمانی در ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی، انسانی) بر انگیزش(تعهد سازمانی) تاثیر مثبت دارد. ب) سطح توجه به ملاحظات انسانی(بازاریابی درون سازمانی در ابعاد نظام های رفاهی، آموزش کارکنان، حقوق و دستمزد، ارتباطات و حمایت های مدیریت) بر انگیزش(تعهد سازمانی) تاثیر مثبت دارد. ج) سطح مسئولیت پذیری اجتماعی(بازاریابی برون سازمانی در ابعاد اقتصادی، قانونی، اخلاقی، انسانی) بر عملکرد(اهمیت به گردش مالی) تاثیر مثبت دارد. د) سطح توجه به ملاحظات انسانی(بازاریابی درون سازمانی در ابعاد نظام های رفاهی، آموزش کارکنان، حقوق و دستمزد، ارتباطات و حمایت های مدیریت) بر عملکرد(اهمیت به گردش مالی) تاثیر مثبت دارد.