ما بررسی می کنیم که آیا محافظه کاری حسابداری می تواند به عنوان یک پاسخ منطقی به ابهام توضیح داده شود. تجزیه و تحلیل تصمیم گیری نشان می دهد که قوانین تصمیم گیری که به خوبی تحت ابهام کار می کنند ، وزن منفی بیشتری را نسبت به نتایج مثبت ایجاد می کنند ، یعنی احتیاط را نشان می دهند. محافظه کاری حسابداری باعث افزایش به موقع اخبار بد است که بیشتر تحت قوانین تصمیم گیری محتاط هستند و از این طریق به مدیران و سرمایه گذاران شرکت ها در اجرای آنها کمک می کنند. بنابراین ، ما فرض می کنیم که شرکتهایی که با ابهام بیشتری روبرو هستند ، محافظه کارانه تر عمل می کنند. ما دو روش مختلف را برای پراکسی برای سطح ابهام در مورد خاص شرکت اتخاذ می کنیم. اول ، ما شرکتهایی را دنبال می کنیم که “پیش بینی” را در مقابل استراتژی های تجاری “مدافع” می شناسند. در مقایسه با مدافعان ، که به استفاده از منابع موجود توجه می کنند ، افراد آینده دار به طور فعال با جستجوی فرصت های شغلی جدید ، آینده خود را ایجاد می کنند و بنابراین با ابهام بیشتری روبرو می شوند. دوم ، ما آزمایشات دیگری را بر اساس اسکن محیط انجام می دهیم که باعث کاهش ابهام می شود. هر دو مجموعه نتایج نشان می دهد که شرکتهایی که با ابهام بیشتری روبرو هستند ، محافظه کارانه تر عمل می کنند.