اهداف این مقاله شناسایی عوامل اصلی شاخص های خروجی نوآوری (محصول ، فرآیند ، سازمان ، بازاریابی ، محصولات جدید برای شرکت و محصولات جدید در بازار) بنگاههای خدمات دانش بنیان اسپانیایی (KIS) ، آنها را با گروههای دیگر بنگاههای خدمات فاقد دانش (NoKIS) و بنگاه های تولیدی مقایسه کرده و تحولات آنها را در دوره ۲۰۰۴–۲۰۱۲ ، یعنی بلافاصله قبل و بعد از بحران ۲۰۰۸ بررسی کنید. ما از داده های میکرو پانل PITEC استفاده کرده و شرکت ها را با توجه به بخش فعالیت و شدت آنها در استفاده از فناوری و دانش ، به چهار دسته تقسیم و دسته بندی کرده ایم. نتایج تجربی مطالعه ما تأیید می کند که عوامل اصلی تولید نوآوری موارد زیر است: همکاری با سایر شرکا برای نوآوری ، شدت تحقیق و توسعه و اندازه شرکت. این عوامل تعیین کننده نه تنها برای شرکت های KIS بلکه برای سایر مقوله های دیگر نیز مرتبط هستند. با این وجود ، تأثیر همکاری برای بنگاههای KIS برای همه شاخص های خروجی نوآوری به جز نوآوری فرایند مهمتر است. سرانجام ، با توجه به تکامل عوامل اصلی در طول دوره مورد بررسی ، نتایج نشان می دهد که آنها واقعاً تحت تأثیر بحران نبوده اند. اگرچه همه شاخص های تولید نوآوری تأثیرات واضحی از چرخه اقتصادی نشان می دهد ، عوامل اصلی نه تنها یکسان هستند ، بلکه تأثیر آنها اساساً در طول دوره پایدار است.