مدلهای تجاری و نوآوری مدلهای تجاری و بویژه فرصتهای آنها اخیراً موضوعی پر طرفدار بوده است ، اما ما می دانیم که ادبیات موجود در این زمینه فاقد آن است. جنبه ریسک و عدم قطعیت نمونه مدلهای تجاری به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. ما برای شناسایی ۲۸ گروه عامل خطر و عدم اطمینان ، به بررسی ادبیات موجود می پردازیم و نتایج را به مثلث می اندازیم ، یک لیست چک ایجاد می کنیم که می تواند به عنوان اولین قدم در فرایند مدیریت ریسک مدل کسب و کار یکپارچه برای تکرارهای موجود و جدید استفاده شود. با یک فرآیند ایجاد شده برای مدیریت و شناسایی ریسک در مدلهای تجاری ، مدیران می توانند تصمیمات آگاهانه و آگاه تری بگیرند.