نیاز به انجام عملیات بهتر در صنعت نفت هرگز بیش از امروز نبود. تقاضای جهان برای انرژی ، به ویژه برای نفت و گاز طبیعی ، به سرعت در حال افزایش است و سالهای زیادی خواهد بود. به منظور پاسخگویی به این تقاضای رو به افزایش و نوسانات قیمت به حداقل برسد. شرکت های نفتی در سرتاسر جهان به دنبال راه هایی برای بهبود عملیات برای دستیابی به افزایش تولید با کاهش هزینه هستند. این مقاله داده های مربوط به عملیات نفتی منطقه جنوبی (SAOO) را توصیف می کند. سازمانی در شرکت نفت عربستان سعودی (ARAMCO) برای نشان دادن چگونگی استفاده از مدیریت نیروی انسانی برای دستیابی به عملکردهای بهتر.
برای سالهای ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۴ ، مدیریت نیروی انسانی در SAOO متمرکز بر پرداختن به ابعاد کمیت و کیفیت نیروی انسانی بود. اول ، سطح نیروی انسانی به تدریج برای کل دوره های عربستان سعودی و مهاجران ۳۵٪ ۳۵٪ کاهش یافته است. کار مهاجران در سه دسته اصلی: ایالات متحده / کانادا ، انگلیس ، و آسیایی ها و سایر اعراب به عنوان کار تعریف می شوند. دوم ، سطح آموزش به آرامی افزایش می یابد تا نیروی انسانی متناسب با کارکردهای سازمانی و مسئولیتهای کاری منطبق شود. نه تنها تعدادی از برنامه های جدید آموزشی و توسعه آغاز شد ، بلکه درصد کارمندان درگیر در چنین برنامه هایی از ۴٫۵٪ در ۱۹۹۰ به ۸٫۹٪ در سال ۲۰۰۴ دو برابر شد. سوم ، ابتکارات مبتنی بر فناوری مانند استفاده از رایانه ، اینترنت و اینترانت. در ۱۰ سال گذشته به شدت به کارمندان معرفی شد.