فرایند طراحی ساختمان وسیله ای برای برآورده کردن انتظارات مشتری برای یک ساختمان است و پس از آن مجموعه ای از استانداردها و کدهای جامع در رابطه با طراحی ، ساخت و نگهداری ساختمانها ارائه می شود. افزایش سریع داده ها به همراه افزایش انتظارات مشتری ، بسیاری از محققان را به ایجاد تکنیک های رایانه ای جدید برای اتوماسیون فرایند طراحی ساختمان القا کرد. این تکنیک ها را می توان به دو دسته گسترده تقسیم کرد: ابزار طراحی خودکار رایانه ای (به عنوان مثال ، توسعه مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM) و اندازه گیری یا مدل سازی انتظارات مشتری (به عنوان مثال ، استفاده از عبارات صورت برای یافتن انتظارات روانشناختی مشتری). پیشرفت در هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین باعث شده است که رویکردهای جدیدی برای اتوماسیون طراحی فراهم شود. این نشان دهنده تغییر از تمرکز بر روابط مشتری-طراح یا طراح و فناوری به یک ارتباط مشتری و فن آوری باهوش تر و مستقل تر است. در این مقاله ، یک سیستم جدید هوش مصنوعی با نام طراح هوشمند برای درک نیاز یا انتظارات مشتری و ایجاد طرح های معتبر پیشنهاد شده است. محیط طراحی (یعنی تعامل بین مشتری و طراحی) به عنوان یک فرآیند تصمیم گیری مارکوف (MDP) تدوین شده است و یک چارچوب ریاضی برای تصمیم گیری های طراحی در موقعیت هایی فراهم می شود که طرح های جدید تا حدی تصادفی باشد (همانطور که تحت تأثیر قرار می گیرند. بازخورد مشتری) و تا حدی تحت کنترل رایانه (زیرا تحت تأثیر مقررات ، استانداردها و دستورالعمل ها قرار دارند). این روش با استفاده از یک آزمایش طراحی پنجره نشان داده شده است.