تا به امروز ، محققان در حسابداری برای بخش قابل توجهی از واریانس در اقدامات رفتار مصرف کننده که مورد بررسی قرار گرفته اند ، نسبتاً ناموفق بوده اند. در اینجا مطرح می شود که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت این است که اکثر مطالعات مربوط به رفتار مصرف کننده از گزارش های خود استفاده می کنند – پاسخ ها یا پاسخ به سؤالات تحقیقاتی – که غالباً بسیار کارا هستند. همچنین بیان می شود که پاسخ به سؤالات تحقیق عموماً آشکار نمی شود (به طور مستقیم از حافظه برداشته می شود) بلکه در زمان سؤال و پاسخ یک سؤال ساخته می شوند. از آنجا که آنها از فرایندهایی که ذاتاً سازنده هستند بدست می آیند ، گزارشهای خودشیفته مستعد ابتلا به انواع آلودگی های آلوده کننده هستند که در مجموع توانایی محققان را در توضیح یا پیش بینی رفتار مصرف کننده محدود می کنند. چندین پیشنهاد برای پرداختن به فرآیندهای ساخت و ساز در پاسخ و اثرات آنها ارائه شده است.