این مقاله شامل دو بخش است. اول ، این گزارش در مورد واکنش های پیش بینی شده از سخنرانان انگلیسی انگلیسی سخنرانان بومی ، نسبت به ارزیابی و ارزیابی گفتمان کتبی دانشجویان فارغ التحصیلان ایتالیایی EFL (41 پیشنهاد کتبی و ۱۷ درخواست کتبی) است. از شرکت کنندگان خواسته شد تا درباره صفات مثبت و منفی ادراک شده متون (مثلاً (قابل قبول بودن) قابل قبول بودن ، طبیعی بودن)) اظهار نظر کنند. برای ارزیابی آنها در چندین بعد (به عنوان مثال ساختار ، مقدار محتوا)؛ و پیش بینی اثرات فوری و تأخیر احتمالی آنها. اظهارنظر معلمان و واکنشهای پیش بینی شده به گفتمان دانش آموزان ، اهمیتی را که آنها به آگاهی فراگیران نسبت به نیازهای بین فردی و حقوق اجتماعی متقابل افراد نسبت داده اند ، نشان داد که برداشت از هنجارهای عملگرا ممکن است برای کشف صلاحیت تعامل آمیز زبان آموزان باشد. درعوض ، رتبه بندی معلمان ، ارزیابی های فنی از نقاط قوت و ضعف (به عنوان مثال (در) انسجام ، ثبت نام (در) مناسب بودن) متون را بیان کرد و زمینه هایی را برای آموزش متمرکز نشان داد. در بخش دوم ، پاسخ اساتید حاکی از آن است که آنها هشدار دادن به زبان آموزان نسبت به پیامدهای بین فردی – اجتماعی از انتخاب های زبانی – تعامل را مفید و مناسب می دانند. این یافته ها حاکی از آن است که یادگیری زبان خارجی می تواند از طریق ارائه اشکال مکمل ارزیابی انجام شود: پیش بینی واکنش های پیش بینی شده از یک “همکار” مدل (بازخورد اجتماعی) با شرح فنی پارامترهای استاندارد “کفایت ارتباطی” (رسمی) ارزیابی).