شبکه های هوشمند اغلب سنگ بنای انتقال انرژی و آزادسازی بازار در صنایع برقی به حساب می آیند. از یک مطالعه مهم ادبیات دانشگاهی و دولتی میان رشته ای ، تعریف جدیدی از هوشمندی شبکه را ترسیم می کنیم که مبتنی بر کاهش نوسانات قیمت ها و جریانات بازار است. سپس با تکیه بر یک الگوی ساده سازمانی صنعتی از بازار برق ، تأثیر شبکه های هوشمند را بر رقابت بین تأمین کنندگان انرژی و انگیزه های اپراتورهای سیستم توزیع برای سرمایه گذاری در آن تحلیل می کنیم. ما نشان می دهیم که اثر کاهش ریسک شبکه های هوشمند شرکتها را به سمت تأمین انرژی بیشتر سوق می دهد. با این وجود ، تأثیر رقابتی غیرمستقیم از سرمایه گذاری در شبکه های هوشمند که مانع از ورود بنگاه ها به بازار می شود ، می تواند جبران شود ، گرچه تأثیر کل در تأمین انرژی همیشه مثبت است. ما همچنین می دانیم که اپراتورهای سیستم توزیع در شبکه های هوشمند سرمایه گذاری نمی کنند زیرا آنها نمی توانند بیرونی های مثبت را در مصرف کنندگان و تولید کنندگان انرژی درونی کنند.