در ادبیات تجاری ، تعاون به عنوان یک فعالیت همزمان تعاونی و رقابتی بین بازیگران تعریف می شود. در اقتصاد غیررسمی ، هنجارها و اعتماد به جای جای قراردادهای رسمی در بین بازیگران قرار دارند و ممکن است این بازیگران اجازه دهند از مشارکت در رقابت به سمت همکاری حرکت کنند و به راحتی نشان می دهند که الگوهای همکاری در این زمینه ممکن است با اقتصاد رسمی متفاوت باشد. این تحقیق به بررسی همکاری بین بازیگران غیر رسمی اقتصاد گردشگری با استفاده از چارچوب تحلیل نهادی و توسعه و مفهوم منابع اشتراکی می پردازد. نتایج مطالعات کیفی رانندگان پدیکاب و فروشندگان خیابان در یوگیاکارتا نشان می دهد که همکاری همزمان هنگامی اتفاق می افتد که بازیگران چندین منابع را به اشتراک بگذارند در حالی که همکاری های متوالی در متن یک منبع مشترک مشترک رخ می دهد.