در طول شش دهه گذشته ، مفاهیم بازاریابی ، ابزارها و دانش پیشرفتهای چشمگیر داشته اند. روند کلی به سمت رسمی سازی ، جهت گیری و تصمیم گیری را تحت تأثیر قرار داده و رابطه بین تلاشهای بازاریابی و اقدامات عملکرد را روشن کرده است. این تحول از انقلاب های هم زمان در جمع آوری داده ها و تکنیک های تحقیق پشتیبانی جدی گرفته است. در این مقاله به تشریفات رسمی رشته بازاریابی پرداخته و مراحلی را پیشنهاد می کند که راه را برای پیشرفت های آینده در بازاریابی ، به سمت آنچه که من “بازاریابی متمایز” می نامم ، هموار کند.