هدف: این مطالعه با هدف ارائه مدل پیش بینی دلبستگی شغلی بر اساس متغیر های کیفیت زندگی کاری و عدالت سازمانی با تاکید بر نقش واسطه ای تعارض و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر شیراز انجام شده است. روش شناسی: در این مطالعه توصیفی همبستگی، داده های لازم از طریق پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(۱۹۹۳) تعهد سازمانی آلن و می یر(۱۹۹۰) دلبستگی شغلی کانونگو(۱۹۸۲) کیفیت زندگی کاری والتون(۱۹۷۴) و تعارض رابینز(۱۹۸۲) که توسط یک نمونه ۲۳۷ نفری از معلمان تربیت بدنی شهر شیراز تکمیل شده است، جمع آوری گردید. افراد نمونه از میان ۶۱۷ نفر جامعه آماری از طریق روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها به کمک روش آماری تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل ۷/۸ تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که متغیر کیفیت زندگی کاری از طریق متغیرهای تعارض و تعهد سازمانی بر دلبستگی شغلی و متغیر عدالت سازمانی از طریق متغیرهای تعهد سازمانی و تعارض بر دلبستگی شغلی دارای اثر غیر مستقیم و مثبت می باشد. متغیر تعارض نیز از طریق متغیر تعهد سازمانی بر دلبستگی شغلی دارای اثر غیر مستقیم و منفی می باشد. همچنین متغیر های تعهد سازمانی، کیفیت زندگی کاری، عدالت سازمانی و تعارض بر دلبستگی شغلی تاثیر مستقیم داشتند. نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر اهمیت دلبستگی شغلی و فاکتورهای مرتبط با آن می باشد. بنابراین دلبستگی شغلی را می بایست در سیاست های مرتبط با آموزش و پرورش مورد توجه قرار داد.