در این مقاله از یک مدل معادلات ساختاری عمومی (GSEM) برای بررسی روابط بین یک شبکه اجتماعی ، درک پایداری اجتماعی و اهداف تجاری آینده شرکتهای کوچک گردشگری ، در چارچوب یک کشور در حال توسعه ، Lao PDR استفاده شده است. داده ها از ۱۷۷ بنگاه اقتصادی واقع در دو مقصد در سال ۲۰۱۶ بدست آمده است. ابتکار عمل در ساخت شبکه های اجتماعی و ارائه آموزش و اشتغال ساکنان محلی به عنوان عوامل اصلی موفقیت در پایداری اجتماعی شناخته شده است ، در حالی که تلاش های ویژه برای ایجاد مارک های متناسب با فرهنگ محلی نیز مهم است. سیاستهای تمایز نیافته ، گرچه برای گسترش تجارت شرکتهای کوچک گردشگری مفید است ، اما در تولید پایداری اجتماعی محلی موفق تر عمل نمی کنند.