این مطالعه یک نوع شناسی از توریست ها را برای بازدید از یک مقصد طبیعت گردی به عنوان تابعی از فعالیت های در فضای باز توسعه می دهد. سپس تفاوتهای اجتماعی ، اقتصادی و مکانی بین آنها را مشخص می کند. تجزیه و تحلیل خوشه ای برای داده های پیمایشی جمع آوری شده در منطقه بزرگ دریاچه های ماسوریان لهستان استفاده می شود. شش خوشه مشخص شد: ملوانان زاویه دار ، ملوانان غیر زاویه دار ، دوچرخه سواران ، ماهیگیران ، تفریحات آبی و گردشگران غیرفعال. نتایج نشان می دهد که این گروه ها نه تنها از نظر ویژگی های اجتماعی و جمعیتی و یا الگوهای سفر متفاوت هستند. تجزیه و تحلیل مکانی تفاوت های مهم در رفتارهای فضایی را مشخص می کند ، در حالی که روش هزینه سفر تفاوت های عمده در ارزش اقتصادی طبیعت را برجسته می کند. این چارچوب روش شناختی جدید نشان می دهد که تجزیه و تحلیل خوشه ای ، همراه با تجزیه و تحلیل مکانی و اقتصادی ، ممکن است ابزاری بسیار مفید برای برنامه ریزان و مدیران مقصد باشد. نتایج به بحث در مورد استفاده گردشگران از یک مقصد با طبیعت کمک می کند.