تحقیقات نشان داده است که چند زبانه بودن یک چیز ارزشمند برای یادگیری عملی است. با استفاده از یک چشم انداز نوبت چند زبانه ، این مطالعه الگوهای توسعه عملی را در مجموعه کلاس چند زبانه جامعه والنسیا در اسپانیا ، جایی که انگلیسی ، کاتالان و اسپانیایی با هم زندگی می کنند ، بررسی می کند. شرکت کنندگان ۳۱۳ زبان انگلیسی و ۱۵ معلم بودند. هر زبان آموز در طول یک سال تحصیلی سه مقاله استدلالی به سه زبان انگلیسی ، کاتالان و اسپانیایی نوشت. یک روش روش ترکیبی برای بررسی مسیرهای یادگیری از دو نوع نشانگر گفتمان-عمل گرایانه دنبال شد: نشانگرهای متنی و بین فردی. نتایج کمی نشان داد که دستاوردهای چشمگیر در تولید نشانگر گفتمان-عمل گرای متنی به زبان انگلیسی ، در حالی که نشانگرهای گفتمان-عمل گرایانه میان فردی از الگوی نامنظم پیروی می کنند. یافته ها همچنین حاکی از تغییرات در مسیرهای یادگیری نشانگر گفتمان-عملی در انگلیسی ، کاتالونیا و اسپانیایی است: مسیرهای یادگیری در زبان اقلیت (کاتالان) و L3 (انگلیسی) نوسان بیشتری داشتند و الگوهای در تعامل با یکدیگر ، که در تضاد با توسعه خطی بود. یافت شده در زبان اکثریت (اسپانیایی). یافته های کیفی برای نشان دادن چگونگی عواملی از جمله آگاهی عملی دانش آموزان ، شیوه های معلمان و بستر اجتماعی شناختی مطالعه ممکن است در روند یادگیری عملی در کلاس چند زبانه تعامل داشته باشد.