واقعیت افزوده (AR) به طور فزاینده ای برای ارتقاء تجربیات بازدید کنندگان به کار گرفته شده است ، و تحقیقات گردشگری مدت هاست که اهمیت ایجاد تجربیات به یاد ماندنی را درک کرده و منجر به دوره تحقیق اقتصاد تجربه می شود. اگرچه مشارکت بازدید کنندگان با فناوری پیشرفته برای جشنواره های علمی بسیار مهم است ، تحقیقات متمرکز بر جذب بازدید کننده از طریق AR با استفاده از چشم انداز اقتصاد تجربه محدود است. بنابراین ، هدف از این مطالعه بررسی این است که چگونه تجربه های آموزشی ، زیبایی شناسی ، فرار و سرگرمی با استفاده از AR بر رضایت بازدیدکنندگان و تجربه به یاد ماندنی تأثیر می گذارد و سرانجام منجر به مشارکت بازدید کنندگان با تجربیات علمی در زمینه جشنواره های علمی می شود. در مجموع ۲۲۰ ورودی داده به عنوان بخشی از جشن های شهر علوم اروپا و جشنواره علوم منچستر ۲۰۱۶ جمع آوری و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان می دهد که چهار قلمرو اقتصاد تجربه بر رضایت و حافظه تأثیر می گذارد و سرانجام ، قصد مشارکت بازدید کنندگان با تحقیقات علمی در جشنواره های علمی است. کمکهای نظری و پیامدهای عملی ارائه و مورد بحث قرار گرفته است.