در حالی که رفتارهای مشارکت در مطالعات مختلف از دیدگاههای مختلف مورد کاوش قرار گرفته است ، تعاونهای گردشگری و مدلهای مربوط به سنجش ظرفیت تعاون توجه مشابهی نداشته اند. در این مطالعه ، ما به دنبال ایجاد یک مدل توضیحی از همکاری در مناطق گردشگری هستیم. یک بررسی نظری لیستی از عوامل و شرایط محیطی را برای حمایت از رفتار تعاون ارائه می دهد. بعداً از تکنیک دلفی برای تعریف بهتر مدل تعاون گردشگری استفاده شد. یک پانل خبره لیستی از ۴۷ شاخص مشتق از ادبیات تعاون گروه بندی شده در هفت عامل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آنها را به ۳۰ مهمترین شاخص تعاون مربوط به مقصد گردشگری محدود کرده است. یافته ها نشان می دهد که یک الگوی همکاری در یک مقصد گردشگری با هفت عامل تعیین می شود: مکان مشترک ، انجمن گرایی ، رقابت ، همکاری ، مدیریت استراتژیک ، کارآفرینی و تولید مشترک. این تحقیق دارای دو مفهوم است: وسیله ای برای نظارت بر نقاط قوت و ضعف یک مقصد گردشگری به سمت رفتار مشارکت فراهم می کند و بنابراین می توان از آن برای بهینه سازی روابط ذینفعان برای افزایش رقابت در صنعت میهمان نوازی و گردشگری و همچنین الهام بخش استفاده کرد. محققان دیگر در این زمینه