اخیراً سازمان آب ایران اعلام کرده است که یکی از راههای مؤثر برای جلوگیری از مصرف زیاد بی سابقه آب در بخش کشاورزی ایران ، افزایش قیمت آب است. در این مقاله با استفاده از یک رویکرد هیدرو اقتصادی با هدف بررسی نقش قیمت گذاری آب در مدیریت آب کشاورزی ، امکان سنجی این سیاست مورد بررسی قرار گرفته است. چنین تحلیلی با مقایسه قیمت آب مصرفی برای تولید محصولات کشاورزی منتخب (یعنی گندم ، چغندرقند ، پیاز ، گوجه فرنگی ، جو ، سیب زمینی ، ذرت ، یونجه یونجه و هندوانه) در یک مطالعه موردی در دو استان (آذربایجان شرقی و غربی) انجام شد. آذربایجان) در ایران به ایالت کالیفرنیا (کالیفرنیا) در آمریکا. مطابق مقاله ، این روش برای اولین بار از شاخص قدرت برابری قدرت خرید (PPP) برای تحلیل قیمت آب محصولات کشاورزی در مطالعه موردی به دلیل شرایط خاص منطقه ای در مطالعه موردی استفاده می کند (یعنی نوسانات شدید و تغییر مداوم ارز ) که مانع از استفاده از هنجار شاخص نرخ اسمی ارز (NERI) می شود. نتایج نشان می دهد که بین قیمت آب برای تولید محصولات زراعی منتخب در استان های آذربایجان غربی (W.AZ) و استان آذربایجان شرقی (E.AZ) و اینکه در ایالت کالیفرنیا در صورت استفاده از شاخص PPP تفاوت معنی داری وجود ندارد. قیمت آب برای تولید هر کیلوگرم برخی از محصولات زراعی مانند گندم ، چغندرقند ، پیاز و هندوانه (به جز سیب زمینی و جو) در ایالت کالیفرنیا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از این محصول تخمین زده می شود. با این حال ، این نسبت از نظر آهن از نظر یونجه برابر ۱۱۶٪ و یونجه ۱۰۵٪ است. در نتیجه با توجه به نتایج به دست آمده ، می توان فهمید که کل مشکل به سختی می تواند به قیمت پایین آب کشاورزی در مطالعه موردی ما نسبت داده شود و افزایش قیمت آب کشاورزی هرگز برای کاهش مصرف آب در منطقه مورد مطالعه مؤثر نخواهد بود ، مگر اینکه قیمت سازگاری با توسعه زیرساختهای لازم همراه است. برخلاف دیدگاه هایی که طرفدار افزایش قیمت آب هستند ، دو دیدگاه متفاوت وجود دارد: اولین اظهار داشت که آب کشاورزی باید رایگان برای کشاورزان باشد زیرا به چرخه هیدرولوژیکی باز می گردد. دیدگاه دوم تصریح می کند که به جای افزایش قیمت آب در بخش کشاورزی ، باید هزینه های تأمین آب کشاورزی با فناوری های جدید کاهش یابد. توصیه می شود قبل از تنظیم قیمت آب کشاورزی ، اصلاحات نهادی بر اساس تجارب سایر کشورها و ایجاد تعاونی های توزیع آب محلی انجام شود.