تجزیه و تحلیل بازاریابی یک حوزه متنوع است ، هم محققان دانشگاهی و هم پزشکان از طیف وسیعی از زمینه ها از جمله بازاریابی ، سیستم های خبره ، آمار و تحقیقات عملیاتی بهره می برند. این مقاله یک بررسی یکپارچه در مرز این مناطق ارائه می دهد. هدف این است که به محققان در سیستم های هوشمند و خبره سیستم فرصت داده شود تا دید گسترده ای از حوزه تحلیلی بازاریابی کسب کنند و یک نقطه شروع برای همکاری های میان رشته ای در آینده باشند. مباحث تجسم ، تقسیم بندی و پیش بینی کلاس ارائه شده است. پیوندهای بین رشته ها تأکید می شود. برای هر یک از این مباحث ، یک بررسی اجمالی تاریخی ارائه شده است که از ابتدای کار در دهه ۱۹۶۰ و تا امروز ادامه می یابد. نوآوری های اخیر برای مجموعه های بزرگ “داده بزرگ” مدرن ، بزرگ و پیچیده شرح داده شده است. برای اجرای تکنیک های تجزیه و تحلیل بازاریابی ، توصیه های مربوط به اجرای عملی به همراه یک فهرست از روال های منبع باز R ارائه شده است.