ادبیات مدل تجاری (BM) بطور قابل توجهی توسعه یافته است. با این حال ، بیشتر تحقیقات در سازمانهای بزرگ انتفاعی در تنظیمات غربی انجام می شود و نه بنگاه های متوسط ​​و متوسط ​​با اهداف اجتماعی. این امر با توجه به انگیزه نوآوری اجتماعی (SI) و شیوه های سازماندهی جایگزین ، شگفت آور است. مدلهای مدیریت نوآوری معمولاً درباره منابع ارزشهای اجتماعی ، زیست محیطی و فرهنگی آگونیستی هستند. با این حال تحقیقات کیفی عمیق ما نشان می دهد که ، برای SMEs که SI را در ویتنام تمرین می کنند ، این ارزشها به اندازه ارزش اقتصادی ذاتی هستند. در نتیجه ، BM جدید اجتماعی ظاهر شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. این مقاله: (i) برای حفظ رشد بلند مدت SI یک مدل تجاری را برای SI تعریف می کند. (ب) یک چارچوب استراتژیک برای SI برای SMEs فراهم می کند ، تا اطمینان حاصل کند که استراتژی SMEs تأثیر مثبت SI ها بر جامعه را در نظر می گیرد. و (iii) سازوکارهایی را برای ایجاد و ضبط ارزشهای اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و زیست محیطی تعریف می کند.