ضروری است که خطوط هوایی به منظور اطمینان از ایمنی حمل و نقل هوایی و برنامه دقیق بودن ، تعمیر و نگهداری هواپیما را به طور مؤثر انجام دهند. به طور سنتی ، ترتیب عرضه نیروی انسانی تعمیر و نگهداری بر اساس تجربه کارکنان بوده است و طبق قوانین ساده به صورت دستی انجام شده است. این نه تنها وقت گیر بلکه اغلب بی اثر است. در این تحقیق ، ما تکنسین هایی را با انواع مختلفی از گواهینامه های نگهداری هواپیما در اختیارتان قرار داده ایم که دارای سه استراتژی مدیریت انعطاف پذیر و محدودیت های عملیاتی مرتبط برای تهیه یک مدل برنامه ریزی ریاضی هستند. با اصلاحات مناسب ، هشت مدل استراتژیک انعطاف پذیر مختلف ، همراه با ترکیب استراتژی های مختلف ، می توانند تولید شوند تا به یک شرکت هواپیمایی کمک کند تا نیروی انسانی تعمیر و نگهداری خود را به طور مؤثر مدیریت کند. مدل ها به صورت برنامه های عدد صحیح مختلط تدوین شده اند. از آنجا که پیش بینی می شود اندازه مدل های پیشنهادی در برنامه های کاربردی واقعی بسیار زیاد باشد ، ما الگوریتم راه حل برای حل کارآمد مشکلات ایجاد کرده ایم. ما از حل کننده برنامه نویسی ریاضی ، CPLEX استفاده کردیم تا برای همه مشکلات به یک راه حل برسیم. سرانجام ، برای ارزیابی مدل ها و الگوریتم راه حل توسعه یافته در تحقیق ، ما یک مطالعه موردی را با استفاده از داده های عملیاتی از یک شرکت هواپیمایی پیشرو تایوان انجام دادیم. نتایج اولیه نشان می دهد که مدل های ارائه شده و الگوریتم راه حل ، هر دو کارآمد و مؤثر هستند.