اتمی سازی ، بخار زدایی ، اختلاط آشفتگی ، و سینتیک شیمیایی یک سوخت مایع ، راندمان احتراق ، پایداری و انتشار در موتورهای IC را تحت تأثیر قرار می دهد. هنگامی که از سوخت هایی با خصوصیات بدنی مختلف در همان سیستم تزریق سوخت استفاده می شود ، آنها می توانند اتمی سازی بسیار متفاوتی از خود نشان دهند ، با اندازه قطرات (SMD) و توزیع قطرات اسپری (SDD) ، که در نتیجه می تواند به طور بالقوه بر پایداری شعله تأثیر بگذارد. در مقاله حاضر ، تأثیر فرآیند اتمیزه سازی بر ثبات شعله با استفاده از اندازه نازل منفرد با سه سوخت هیدروکربن مختلف ، یعنی n-heptane ، n-dodecane و toluene بررسی شده است. این مطالعه همچنین با استفاده از یک رویکرد منحصر به فرد که در آن اندازه نازل به صورت انتخابی برای هر سوخت متفاوت است تا کنترل فرآیند اتمیزه سازی و به حداقل رساندن اختلاف در مشخصات اسپری ، ثبات شعله را برای همان سوخت ها بررسی کند. نتایج نشان می دهد که فرایند اتمیزه نقش مهمی در ارتفاعات شعله و محدودیت های انفجار دارد. n-Dodecane ، که بزرگترین قطرات قطره را تولید می کند و کمترین میزان فرار را نشان می دهد ، بالاترین ارتفاع بلندکننده شعله و بیشترین مقاومت در برابر ضربات شعله را در مقایسه با سایر سوخت های آزمایش شده تجربه می کند. هنگامی که فرایند اتمیزه شدن کنترل می شود ، ارتفاعات بالاتری مشابه و محدودیت های منفجر شدن برای همه سوخت ها مشاهده می شود. تفاوت در ارتفاع آسانسور نتیجه ای از سرعت شعله دو فاز (اسپری) (به عنوان مثال ، واکنش سوخت قبل از تبخیر (SL) و مقیاس های زمانی مرتبط با تبخیر قطرات) نشان داده شد. نشان داده شده است که اختلافات منفجر شده تا حد زیادی به نوسانات سوخت ، اندازه قطرات (یعنی بارگذاری مایع درون شعله) و گرمای احتراق گره خورده است.