با وجود اهمیت همگرایی بازارها به عنوان یک الگوی رقابتی جدید برای تغییر عملکرد و تولید ارزش سازمانها ، توجه کمی به بررسی مسیر تکاملی همگرایی بازار و درک پتانسیل توسعه بازار آن در آینده شده است. در این مقاله ، تا چه اندازه صنعت بیوتکنولوژی تمایل به همگرایی با بخش های بازار مجاور را نشان می دهد. این مطالعه با نگاهی به گذشته نگر و آینده نگر ، قصد دارد تا پویایی تحول همگرا را فراتر از بعد تکنولوژیکی صرفه جویی کند. بر اساس نمونه های دنیای واقعی معاملات M&A ، یک شبکه تعامل M&A برای تجزیه و تحلیل دینامیک همگرایی بازار و تجسم روابط علی بین بخش های بازار با استفاده از رویکرد DEMATEL ساخته شده است. علاوه بر این ، یک الگوریتم پیش بینی لینک برای پیش بینی الگوهای همگرایی در آینده استفاده شده است. این مطالعه با در نظر گرفتن همزمان گذشته و تصور آینده ، یک درک جامع و بصری از روابط متقابل کل شبکه را ارائه می دهد. یافته ها نشان می دهد که همگرایی فناوری به همگرایی بازار تکامل یافته است. چارچوب پیشنهادی می تواند ورودی را برای تصمیم گیرندگان برای برنامه ریزی مؤثر تحقیق و توسعه برای پیش بینی تحولات و هماهنگی فعالیت های مرتبط فراهم کند.