این مقاله با هدف بررسی پویایی های نهادی که توصیف کننده توسعه استراتژی CSR در یک صنعت خاص ، صنعت آب و برق است ، و تحلیل می کند که چگونه این پویایی ها می تواند منجر به ناهمگونی و تنوع در استراتژی های CSR شرکت ها شود. چارچوب مفهومی توسط کارهای قبلی در زمینه CSR ارائه شده است که ابعاد تکامل CSR و نیروهای نهادی مؤثر بر انتخاب شرکتها را با توجه به استراتژیهای CSR مشخص می کند. تجزیه و تحلیل تجربی مبتنی بر یک مطالعه موردی چند مورد از سه برنامه کاربردی در ایتالیا با داده های جمع آوری شده از طریق منابع مختلف ، از جمله تجزیه و تحلیل اسناد و مصاحبه های نیمه ساختار یافته است. تجزیه و تحلیل مورد نشان می دهد که چگونه تعامل با منطق مختلف نهادی توضیحی در رابطه با هم شباهت ها و تفاوت در استراتژی های تصویب شده توسط شرکت ها ارائه می دهد. برخی از فشارها در سطح صنعت حاکم هستند و منجر به همگونی در استراتژیهای اجرا شده می شوند (به عنوان مثال ، کلیه شرکت های موردی برای توسعه CSR در مناطق محلی تمرکز می کنند) ، در حالی که سایر فشارها متناقض هستند. درگیریهای نهادی ، اهمیت انتخاب های مدیریتی را به پیش می برد ، و منجر به استراتژی های ناهمگن می شود (یعنی راههای متنوع برای متعادل سازی اهداف CSR و موارد صنعتی).