هدف
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ایمنی روشنایی در تونل های بسیار بلند بر اساس سازگاری بصری در یکی از تونل های بلند در استان ایلام انجام شده است.

مواد و روش ها
نورپردازی لازم در هر دو خط تونل با در نظر گرفتن درخشندگی معادل حجاب ، درخشش جو و درخشش شیشه جلو طراحی شده است. علاوه بر این ، درخشندگی مناطق مختلف با استفاده از استانداردهای IESNA LM-71-96 و IESNA LM-50-99 به منظور مقایسه مقادیر طراحی شده با مقادیر اندازه گیری شده اندازه گیری شد.

نتایج
درخشندگی حجاب در خطوط شمالی و جنوبی تونل به ترتیب ۱۱۶٫۷ و ۱۲۷٫۵cd / m2 است. علاوه بر این ، درخشش شیشه جلو اتومبیل به ترتیب ۲۲۰ و ۲۳۸٫۴cd / m2 است. علاوه بر این ، درخشش جو ۲۹۰ و ۳۰۷cd / m2 برای خطوط شمالی و جنوبی است. طبق این داده ها ، درخشش طراحی شده در منطقه آستانه ۵۴۸ و ۵۷۶cd / m2 برای دو خط شمالی و جنوبی تونل است. بر این اساس ، تونل انتخابی بسیار طولانی است ، نورپردازی مورد نیاز در بخش اول منطقه ورودی ۶ و ۶٫۲cd / m2 و ۲ و ۲٫۳cd / m2 در بخش دوم منطقه ورودی برای خطوط شمالی و جنوبی است. علاوه بر این ، روشنایی مورد نیاز در انتهای منطقه خروجی برای خطوط شمالی و جنوبی ۱۰ و ۵/۱۱ سانتی متر در متر مربع است. سرانجام ، مقادیر طراحی شده از درخشندگی (سی دی / مترمربع) در تونل مورد بررسی با مقادیر اندازه گیری درخشندگی (سی دی / مترمربع) مقایسه شد.

نتیجه گیری
استفاده از سطوح با ضریب بازتاب کم و کاشت درختان و مراتع در محیط اطراف تونل می تواند باعث کاهش روشنایی مورد نیاز شود.