ادبیات مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) سرشار از شواهد تاریخی است که توضیح می دهد ظهور ، توسعه و انتشار جهانی آن. با این حال ، مطالعات بسیار اندکی سعی در پیش بینی آینده آن دارند. از این رو ، هدف از این مطالعه بررسی نقش آینده مورد انتظار CSR در اروپا است. برای دستیابی به این هدف ، ما از روش دلفی ، یک روش پیش بینی تعاملی مبتنی بر نظرات متخصصان استفاده می کنیم. با استفاده از نظرات بیش از ۵۰۰ متخصص نماینده ۳۲ کشور اروپایی و پنج بخش اقتصادی ، این تحقیق نتیجه می گیرد که نقش CSR در سالهای آینده نزدیک خواهد شد ، اگرچه اهمیت این طرح ریزی ممکن است در بین مناطق و کلان کلان اروپا متفاوت باشد. ما همچنین نقش سیاستهای عمومی CSR و همچنین گروههای ذینفع مختلف را در تحریک بیشتر مشارکت CSR در شرکتها بررسی می کنیم. ما نشان می دهیم که در بین سیاست های عمومی CSR ، مهمترین آنها تدارکات عمومی ، یارانه ها و مشوق های مالیاتی و استانداردهای گزارشگری CSR خواهد بود. در مورد گروه ها ، برجسته ترین نقش در بسیج رفتارهای مسئولیت اجتماعی شرکت ها توسط ذینفعان تجاری ، مقامات دولتی و سازمانهای غیردولتی (سازمان های مردم نهاد) ایفا خواهد کرد.