این مطالعه با هدف مرور مجدد مبحث کلاسیک شکل گیری رضایت گردشگر در زمینه گردشگری شهری و کمک به گفتگو با تأیید یک الگوی انتظار به عنوان تعدیل کننده انجام شده است. مدلی که رابطه بین انتظار ، عملکرد خدمات ، ارزش درک شده و رضایت گردشگر را نشان می دهد ، بر اساس داده های بررسی سه ساله جمع آوری شده از دو بخش مهم صنعت گردشگری در هنگ کنگ (اسکان و جاذبه) ، با استفاده از مدل معادلات ساختاری تعدیل شده ساخته و آزمایش شد. . نتایج نشان می دهد که اثر تعدیل انتظار گردشگر در بخش اقامتی وجود دارد اما در بخش جاذبه وجود ندارد. نتیجه گیری نشان می دهد که گردشگرانی که انتظار بیشتری نسبت به خدمات اسکان دارند ، نسبت به عملکرد خدمات حساس تر هستند. پیامدهای نظری و عملی مورد بحث قرار می گیرد.