آیا واقعاً هرکسی به واسطه لذت خودش جلب شده است؟ رضایت گردشگر – و از این رو جذابیت مقصدهای مهم گردشگری – پدیده ای چند وجهی است که درک آن مستلزم چارچوبهای تفسیری کاملاً یکپارچه و چند بعدی است. با فرض اینکه رضایت توریست نقش تعیین کننده ای در تعریف حال و آینده هر محصول یا خدمات گردشگری ایفا می کند ، ما با اتخاذ یک رویکرد چند بعدی که مبتنی بر اطلاعات کمی است که برگرفته از آمار رسمی است ، بر درک این امر که بازدید کنندگان خارجی از ایتالیا به عنوان مقصد گردشگری دارند ، می پردازیم. . با استفاده از ریزگردها از بررسی گردشگری بین المللی که توسط بانک ایتالیا در سال ۲۰۱۶ انجام شد ، کیفیت درک شده گردشگری ایتالیا با استفاده از یک چارچوب اصلی مبتنی بر رویکرد شمارش ارائه شده توسط Chakravarty و D’Ambrosio (2006) و معیار تسلط ارائه شده توسط Lasso de la Vega (2010). این روش ارزیابی ارزیابی میزان رضایت از زیرگروه های خاص گردشگران و تجزیه و تحلیل تفاوت در کیفیت درک شده است که به صفات خاص جامعه شناختی اختصاص دارد. با بررسی جنبه های متعدد رضایت گردشگران با یک چارچوب تفسیری مشترک ، نتایج تجربی این مطالعه دانش پیشرفته ای را برای ارزیابی کارایی سیاست های ارتقاء جذابیت گردشگری در ایتالیا تشکیل می دهد.