تولید ناخالص ملی کنتورهای هوشمند برق (ESM) در بیشتر کشورهای اروپایی انجام شده است. تبادل کنتورهای سنتی به قطعات هوشمند بخشی از انتقال سیستم انرژی به شبکه های هوشمند است. در این شبکه های هوشمند ، برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی اتفاق می افتد و همه فعالان بازار مانند تأمین کنندگان انرژی ، فروشندگان و مصرف کنندگان نقش مهمی دارند. همانطور که ادبیات نشان می دهد ، استقرار موفق ESM به آگاهی و تعامل مصرف کنندگان نیاز دارد. به همین دلیل است که در این مقاله ، تأثیر دانش مصرف کنندگان را در مورد آنچه ESM است ، و همچنین نقش سیستم عامل های بازاریابی: هم سنتی (یعنی تلویزیون و یا رادیو) و هم مدرن (یعنی رسانه های اجتماعی) در انتشار ESM بررسی می کنیم. براساس نظرسنجی آنلاین که در پرتغال انجام شده است (N = 518) ، ما توصیه های سیاسی و عملی را برای شرکت های انرژی و مقامات محلی در مورد استفاده موثر از سکوها و مطالب بازاریابی ارائه می دهیم.