در صنعت حمل و نقل هوایی ، بازاریابی مبتنی بر وب قبلاً به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است تا به مشتریان مکرر و همچنین برای جذب مشتری جدید خدمات رسانی کند. برای آن ، معمولاً شرکت های هواپیمایی برای توسعه سکوهای فناوری اطلاعات (IT) و حفظ مکانیزم عملکرد ، باید مقدار منابع سازمانی را سرمایه گذاری کنند تا مسئله اثربخشی به خوبی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله یک مدل یکپارچه برای ارزیابی اثربخشی وب سایت های هواپیمایی ارائه شده است. این مدل مبتنی بر چشم اندازهای “بازاریابی میکس ۴Ps” و “کیفیت وب سایت” است که در آن از آزمایشگاه آزمایش و ارزیابی آزمایشگاه تصمیم گیری (DEMATEL) برای تجزیه و تحلیل رابطه بین معیارها استفاده می شود و سپس فرآیند تحلیلی شبکه (ANP) برای محاسبه وزن هر معیار استفاده می شود ، در نهایت از روش VlseKriterijumska Optimizacija I Kompromisno Resenje اصلاح شده (VIKOR) برای رتبه بندی عملکرد استفاده می شود. مدل پیشنهادی برای تحلیل وب سایت های پنج شرکت حمل و نقل هوایی در تایوان استفاده شده است. نتیجه آن نشان می دهد که شرکت های هواپیمایی تایوانی کاملاً از پتانسیل بازاریابی وب استفاده نمی کنند و تجزیه و تحلیل واریانس وزن چندین کار مدیریتی را برای دستیابی به یک بازاریابی ایده آل مبتنی بر وب پیشنهاد می کند.