در این مقاله ، ما از بینش هایی از حوزه روانشناسی محیط استفاده می کنیم تا بررسی کنیم که آیا مصرف کنندگان احتمالاً در تنظیمات خرده فروشی بی نظم نسبت به تنظیمات خرده فروشی منظم ، رفتار غیر اخلاقی دارند. به طور خاص ، ما بررسی می کنیم که آیا گسترش اختلال (Keizer ، Lindenberg ، و Steg ، ۲۰۰۸) ، نظریه ای که برای توضیح رفتارهای نقض کننده هنجار در محیط های شهری استفاده می شود ، همچنین می تواند رفتارهای نقض کننده هنجار را در تنظیمات خرده فروشی توضیح دهد. نتایج حاصل از دو آزمایش رفتاری و یک مطالعه آنلاین تأیید می کند که مصرف کنندگان در فروشگاه های خرده فروشی که از هنجار انحصاری که یک فروشگاه تمیز است انحراف پیدا می کنند) تأیید می کنند که بیشتر درگیر اشکال مختلف رفتار غیر اخلاقی هستند.