محیط های مجازی سه بعدی (سه بعدی) زمینه یادگیری EFL زمینه ای چندوجهی غنی و پویا را برای یادگیری واژگان فراهم می کند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اجرای یک برنامه یادگیری واژگان سه بعدی در کسب واژگان یادگیرندگان جوان EFL. به طور خاص ، تعامل بین دو عامل یادگیری – استقلال یادگیرنده و همکاری – برای بررسی تأثیرات بعد اجتماعی – فرهنگی چنین عملی مورد بررسی قرار گرفت. یک طرح تحقیقاتی نیمه تجربی به منظور بررسی اثرات میانجیگری محیط مجازی سه بعدی ، استقلال یادگیرنده و همکاری زوجی در یادگیری واژگان انجام شد. این یافته ها تأثیر مثبت محیط های مجازی را در تسهیل یادگیری واژگان پشتیبانی می کند. علاوه بر این ، استفاده فردی و استفاده مستقل از زوج ، که با ماهیت طراحی برنامه دلخوش است ، موجب حفظ عمیق تر واژگان نسبت به استفاده معلم می شود. نکته مهم ، کار جفت برای افزایش احتباس طولانی تر از تمرین فردی یافت شد. پیشنهاد می شود که یادگیری واژگان موفقیت آمیز در یک برنامه سه بعدی نه تنها در کنترل خود مختار زبان آموزان به خودی خود بلکه در تعامل فعال آنها با مصنوعات و همچنین همکاری نزدیک آنها با شرکا باشد.