دف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه‌ی بین جامعه پذیری سازمانی با تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه بوده است. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر، کلیه ی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بود که در سال ۱۳۸۹ مشغول به کار بودند و از این تعداد، ۱۴۳ نفر به صورت خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شدند. روش پژوهش استفاده شده، توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه های جامعه پذیری سازمانی کلاین و همکاران(۲۰۰۶)، و تعهد سازمانی آلن و مایر(۱۹۹۱) استفاده گردیده است. داده های حاصل با استفاده از روش های توصیفی، آزمون تی و تحلیل رگرسیون همزمان ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد که فرضیه اصلی پژوهش مورد تائید قرار گرفته بنابراین، بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد( ۰۵/۰p<). از بین مولفه های جامعه پذیری، دو بعد وظیفه و همکاران دارای توان پیش بین معنا داری برای تعهد سازمانی بوده‌اند . تحلیل رگرسیون همچنین نشان می دهد بین ابعاد جامعه‌پذیری سازمانی در کل و تعهد عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که از این ابعاد، وظیفه، اهداف و ارزش ها و تاریخچه رابطه معناداری با تعهد عاطفی نشان می دهند. همچنین بین ابعاد شش گانه جامعه پذیری سازمانی و تعهد مستمر رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد که ابعاد زبان، سیاست و همکاران در سطح ( ۰۵/۰p<) دارای رابطه معناداری با تعهد مستمر می باشند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط بین شش بعد جامعه پذیری در کل و تعهد هنجاری مثبت بوده و ابعاد وظیفه و سیاست در سطح ( ۰۵/۰p<) رابطه معناداری با تعهد هنجاری دارند. در نهایت نتایج نشان داد که در تحلیل میزان جامعه پذیری و تعهد سازمانی از لحاظ متغیر های دموگرافیک، در متغیر جامعه پذیری، نمرات پاسخ دهندگان از از نظر تحصیلات و سن دارای تفاوت معناداری می باشد. همچنین بین نمرات تعهد سازمانی پاسخ دهندگان از نظر متغیر سابقه در سطح( ۰۵/۰p<) تفاوت معناداری مشاهده گردید.