وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی Plug-in (PHEVs) / وسایل نقلیه الکتریکی (EV) اخیراً در بخش حمل و نقل در سراسر جهان دوباره برقرار شده اند. اینها پیشرفتهایی نسبت به اجدادشان از نظر عملکرد و دامنه برقی دارند. اگرچه جذب PHEV / EV در یک بازه زمانی کوتاه در بین اکثر استراتژی های دولت قابل توجه است ، با این حال ، اتخاذ هنوز هم یک چالش است. تا به امروز ، نگرش عمومی نسبت به PHEV / EV در چارچوبهای مفهومی بسیار متنوعی در نظر گرفته شده است. در این مقاله ، یک بخش در حال رشد از ادبیات همکار بررسی شده و عوامل موثر بر تصویب PHEV / EVS را ارزیابی می کند. مالزی یک کشور بزرگ مصرف کننده انرژی است و با توجه به رشد سریع اقتصاد این کشور ، انتظار می رود سطح مصرف انرژی رشد را ادامه دهد. از این رو ضروری است که اقدامات لازم برای کاهش انتشار مضر کربن انجام شود. در نتیجه ، تلاشهایی برای محبوب کردن استفاده از PHEV / EV به عنوان اصلی ترین روش حمل و نقل آغاز شده است. با این وجود ، سه ویژگی اصلی مدل تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB) ، یعنی نگرش به تصویب PHEV / EVs ، Subjective Norm (SN) و کنترل رفتاری درک شده (PBC) مهم است. باید نگرانی های مصرف کنندگان در مورد اثر مضر انتشار گازهای کربن برطرف شود. در این مقاله ، اهمیت تشویق به تصویب PHEVs / EVS توضیح داده شده است و برخی از دستورالعملهایی که ممکن است در پژوهشگران آینده دنبال شود ، ذکر شده است. علاوه بر این ، پیامدهای مربوط به طراحی اقدامات مؤثر در تغییر هنجارهای ضعیف اجتماعی و شخصی برای انتخاب PHEVs / EV نیز مورد بحث قرار گرفته است. نتیجه جمعی “تخفیف بیشربولیک” تأثیر مستقیمی بین قصد مبتنی بر نگرانی محیط زیست مصرف کنندگان و پذیرش واقعی PHEVs / EV دارد. از این رو ، این مقاله با هدف مفهوم سازی چارچوبی ایجاد شده با اصلاح نگرانی های زیست محیطی نسبت به PHEVs / EVs. این امر باعث می شود تا توجه بیشتر دانشگاهی صورت گیرد و ممکن است محققان آینده به سمت یافته های تجربی در مورد نگرانی های زیست محیطی و تخفیف بیش از حد از طریق چارچوب مفهومی پیشنهادی سوق یابد.