حتی دو دهه بعد از آنکه Clare Self Concept (SCC) برای اولین بار در ادبیات روانشناسی ظهور کرد ، این مفهوم مهم توجه روانشناسان مصرف کننده را جلب کرده است. با تمایز در ادبیات روانشناسی از مفهوم عزت نفس ، مطالعه ما نقش SCC در رفتارهای منتخب مصرف کننده را بررسی می کند. نظرسنجی از ۳۰۱ مصرف کننده نشان داد که SCC به رضایت عمومی مصرف کنندگان از زندگی کمک می کند و عدم وجود آن منجر به رفتارهای مصرف کننده از جمله حساسیت به نفوذ بین فردی ، ماتریالیسم ، تردید پس از خرید ، خرید به عنوان فرار و استفاده از محصولات به عنوان تقویت کننده هویت می شود. این آخرین نتایج نشان می دهد که مصرف کنندگان کم SCC ، که به طور مشخص ، دچار سردرگمی و اضطراب همزمان می شوند ، از بازار به عنوان یک منبع مقابله استفاده می کنند. این نتایج ، ابزار مفهوم را در گسترش درک ما از برخی از رفتارهای مهم مصرف کننده مهم نشان می دهد.