فناوریهای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) تأثیر عمیقی بر انواع روشهای بازاریابی دارند و توجه محققان بازاریابی را به خود جلب می کنند. در این مقاله ، ما تحولات کاربردهای VR / AR و تحقیقات در زمینه بازاریابی مصرف کننده را مرور می کنیم. ما یک چارچوب مفهومی برای تحقیقات VR / AR در بازاریابی مصرف کننده پیشنهاد می کنیم که حول تجربیات مصرف کننده ارائه شده توسط برنامه های VR / AR در طول سفر مشتری و اثربخشی چنین برنامه هایی ، و به مفاهیم و مؤلفه های اصلی چارچوب می پردازد. در مرحله بعدی ، ما یک مرور کلی از برنامه های VR / AR در شیوه های فعلی و تحقیقات گسترده در مورد VR / AR در بازاریابی مصرف کننده ارائه می دهیم. سرانجام ، بر اساس این چهارچوب ، ما چشم انداز توسعه آینده فن آوری ها و برنامه های VR / AR را ارائه می دهیم ، در مورد پیامدهای مدیریتی بحث می کنیم و راهکارهایی را برای تحقیقات در مورد بازاریابی مصرف کننده تجویز می کنیم.