رشد سریع اقتصادی و در نتیجه اضافه مصرف باعث تسریع در زوال زیست محیطی در سراسر جهان شده و موجب نگرانی های زیست محیطی مربوط به مصرف شده است. این مطالعه سعی در کشف پیشینه‌های رفتار مصرف‌کننده آگاه از نظر زیست محیطی (ECCB) در بین مصرف کنندگان جوان شهری در هند – یک بازار نوظهور که رشد اقتصادی سریع را با افزایش شهرنشینی و تغییر در الگوهای مصرف که به خطر محیط زیست کمک می کنند ، دارد. مطالعه تجربی شامل یک بررسی ادبیات ، از تئوری رفتار برنامه ریزی شده با استفاده از نگرشهای زیست محیطی ، هنجارهای ذهنی ، اثربخشی مصرف کننده درک شده و قصد رفتاری در مدل برای بررسی تأثیر آنها بر ECCB استفاده می کند. نتایج نشان می دهد که نگرش و اثربخشی مصرف کننده درک شده هر دو تأثیر مثبت مستقیم و غیرمستقیمی قابل توجهی در ECCB دارند. علاوه بر این ، به نظر می رسد که هنجار ذهنی ، معیار تقاضای اجتماعی ، تأثیر معنی داری در قصد رفتاری منتهی به ECCB – بر خلاف یافته های ثابت شده در یک جامعه جمعی که در این مطالعه در نظر گرفته شده است ، ندارد. این مقاله با پیامدهای سیاستگذاری یافته ها برای بازاریابان و سیاستگذاران و نیز جهت های بالقوه برای تحقیقات بیشتر نتیجه گیری می کند.