رنگ بعد جدایی ناپذیر از تجربه بصری انسان است. بسیاری از مطالعات تفاوتهای فردی را در الگوی ترجیح رنگ نشان داده اند اما علت آن دوقلوی است. آندروژن بر حوزه های مختلف عملکردهای ادراکی و شناختی تأثیر می گذارد. برهمین اساس ، ما فرض کردیم که اثرات سازمانی و فعالانه آندروژن الگوی ترجیح رنگ تأثیر دارد.
مطالعه حاضر با بررسی ارتباط بین الگوی ترجیح رنگ و شاخصهای اثرات آندروژنی ، این فرضیه را مورد بررسی قرار داده است. ما نسبت طول رقم دوم به چهارم و غلظت تستوسترون بزاقی را به ترتیب شاخصهای اثر سازمانی و فعال سازی آندروژن اندازه گیری کردیم. ارزیابی اولویت به رنگها با استفاده از توابع مثلثات برای بدست آوردن بازنمایی الگوی کلی ترجیح رنگ مدل شد.
تجزیه و تحلیل نشان داد که رنگ ترجیحی به رنگ قرمز مایل به قرمز تر در طیف آبی-بنفش در زنان با نسبت بالای رقم (زن-معمولی) نسبت به رقم پایین (نر معمولی) منتقل شده است. هیچ ارتباطی بین غلظت تستوسترون بزاق و ترجیح رنگ در زنان یا مردان وجود نداشت. این الگوی از نتایج نشان می دهد که اثر سازمانی آندروژن بر تفاوت های فردی در ترجیح رنگ تأثیر می گذارد ، و به این عقیده دامن می زند که پیش بینی های بیولوژیکی زیربنای سلایق زیبایی شناسی است.